Martin Bashir

Princess Diana was tricked into interview by BBC reporter’s ‘deceptions’

A devastating report on the famous “Panorama” interview found that Martin Bashir fed Diana lies

The BBC admitted covering up Bashir’s “deceitful” tactics, and apologized for its “clear failings”

.media
MEDIA PRESS GROUP

Martin Bashir landed his famous Panorama interview with Princess Diana by feeding her a diet of false stories that fueled her paranoia, including allegations that she was being spied on by security services, that her staff were betraying her to the tabloids, that Prince Edward had AIDS, and that her husband was having an affair with her son’s nanny, a long-awaited inquiry into the affair published Thursday by the BBC claims.

The BBC admitted covering up Bashir’s “deceitful” tactics, and apologized for its “clear failings.”

The BBC’s current director general, Tim Davie, said, “The BBC should have made greater effort to get to the bottom of what happened at the time and been more transparent about what it knew.”

In a lengthy response statement, Bashir said that while he had long admitted to mocking up fake bank statements and deeply regretted it, Diana had ultimately wanted to do the interview, in which she discussed her bulimia and accused her husband of infidelity, and that he was proud of it and admired Diana for doing it.

The inquiry also published a letter Diana provided to Bashir that said, “I consented to the interview on Panorama without any undue pressure and have no regrets concerning the matter.”

In the interview, Diana publicly stated for the first time that her husband had been unfaithful to her, conducting a lengthy affair with Camilla Parker Bowles for much of their marriage.

She famously said, “There were three of us in this marriage, so it was a bit crowded.”

She also admitted to her own infidelity with James Hewitt. The interview, broadcast in late 1995, prompted the Queen to demand that the couple, who were at the time formally separated, officially divorce.

The divorce was made official in 1996 and Diana was killed in a car crash in Paris on Aug. 31, 1997.

Hours before the report was officially published, Diana’s brother, Earl Spencer, posted a photograph of himself with his sister as small children along with the comment, “Some bonds go back a very long way.”

Spencer has long claimed that Bashir, who was religion editor at BBC News until he stepped down last week citing ill health, showed him fake bank statements suggesting that his staffers were selling secrets to the tabloids.

He said that seeing the bank statements persuaded him to introduce Bashir to Diana. He has also said that in a subsequent meeting that included Bashir, Diana, and him at a friend’s Kensington apartment, he was so incredulous of Bashir’s wild claims that he advised Diana to have nothing to do with Bashir, who was then a little-known reporter.

Spencer said he was horrified when he heard the interview had gone ahead.

The knowledge that the bank statements were fake has been public for many years. Matthew Weissler, a graphic designer who was asked to mock them up by Bashir, is the only person who was ever fired by BBC over the interview. He has long claimed he was unfairly scapegoated and that he was told the bank statements were only being used as props for background footage.

Prince William has supported the inquiry, saying it would “help establish the truth behind the actions” that led to the program airing. He is expected to make an official comment after reading the lengthy report.

The Daily Telegraph said that it had seen pages of notes taken by Spencer and submitted to the inquiry. The notes allegedly show that during his meeting with Bashir and Diana, Spencer alleges Bashir told 38 lies, including that Diana’s phones were being tapped, that she was being tailed by security services, and that William and Harry’s nanny was having an affair with Charles.

Bashir is said to have told the inquiry that he did not make many of the claims detailed in Spencer’s notes, which allegedly included claims by Bashir that Prince Edward had AIDS and the queen comfort-ate and had a bad heart. Bashir reportedly said that it was Diana who made these claims and that Spencer had misattributed them to him.

Bashir said in a statement after the report’s findings were released on Thursday, “This is the second time that I have willingly fully co-operated with an investigation into events more than 25 years ago. I apologized then, and I do so again now, over the fact that I asked for bank statements to be mocked up. It was a stupid thing to do and was an action I deeply regret. But I absolutely stand by the evidence I gave a quarter of a century ago, and again more recently.

“I also reiterate that the bank statements had no bearing whatsoever on the personal choice by Princess Diana to take part in the interview.”

Bashir added, “It is saddening that this single issue has been allowed to overshadow the princess’ brave decision to tell her story, to courageously talk through the difficulties she faced, and to help address the silence and stigma that surrounded mental health issues all those years ago.

“She led the way in addressing so many of these issues and that’s why I will always remain immensely proud of that interview.”

Lord Birt, director-general of the BBC at the time, sought to put the blame squarely on Bashir in a statement he made Thursday, saying, “We now know that the BBC harbored a rogue reporter on Panorama who fabricated an elaborate, detailed but wholly false account of his dealings with Earl Spencer and Princess Diana.”

Former Director-General Lord Tony Hall, who oversaw a 1996 BBC inquiry into the interview that is accused of covering up Bashir’s deceptions, said, “I accept that our investigation 25 years ago into how Panorama secured the interview with Princess Diana fell well short of what was required. In hindsight, there were further steps we could and should have taken following complaints about Martin Bashir’s conduct.

“I was wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt, basing that judgment as I did on what appeared to be deep remorse on his part.

“Throughout my 35-year career at the BBC, I have always acted in ways I believe were fair, impartial and with the public interest front and center.

Princess Diana’s sons have slammed the BBC over the Martin Bashir Panorama interview with their mother, saying the corporation’s failures contributed to the fear she felt in her final years and was part of a “culture of exploitation and unethical practices that ultimately took her life”.

In a blistering statement, Prince William said that BBC leaders had failed Diana, Princess of Wales, with their “woeful incompetence”, and said the “deceitful way” the interview was obtained had substantially influenced what his mother had said. He said he was saddened the corporation had not properly investigated complaints earlier and that his mother had never known she had been deceived.

Prince Harry said: “The ripple effect of a culture of exploitation and unethical practices ultimately took her life.”

Read more

The Queen wipes away a tear as she sits alone at Prince Philip's funeral

Queen Elizabeth II, wearing a black face mask and seated alone, said goodbye to her husband of more than 73 years, Prince Philip, the Duke of Edinburgh, at his funeral on Saturday at St. George’s Chapel in Windsor Castle. The ceremony for Prince Philip, who died last week at age 99, was highly unusual — in part because coronavirus restrictions meant that it had to be scaled back, but also because it followed a very public airing of a family rift. Members of the royal family — Philip’s four children and some of his grandchildren — walked in a somber procession behind his coffin.

William and Harry to walk apart as Queen sits alone at funeral

The Dukes of Cambridge and Sussex will walk apart for their grandfather’s funeral, which is likely to see the Queen sitting alone, details released by Buckingham Palace reveal. Prince William and Prince Harry, whose troubled relationship was further strained after the Sussexes’ controversial interview with Oprah Winfrey, will be separated by their cousin Peter Phillips as they walk behind the coffin of the Duke of Edinburgh on Saturday.

Prince Harry joins $1bn Silicon Valley startup as senior executive

Prince Harry has been given a job by a $1bn Silicon Valley startup which provides professional coaching, mental health advice and “immersive learning” as its chief impact officer. The Duke of Sussex said he hoped to be able to use his own experiences using the “the power of transforming pain into purpose” to help BetterUp’s clients with “proactive coaching” for personal development, as well as achieve “an all-round better life”.

Sun investigator says he illegally obtained information about Meghan

A private investigator employed by the Sun has said he illegally accessed the Duchess of Sussex’s private information shortly after she met Prince Harry. Dan Hanks, who lives in Los Angeles, told the website Byline Investigates that he compiled a 90-page report on the future member of the royal family in October 2016, shortly after the tabloid newspaper first became aware of her relationship with the prince.